Every Extend

0kommentarer

Nu tänker säkert folk, Quicken? och Whats up med de rosa kuberna?
Detta inlägget kommer ta upp det och även lite mer ingående detaljer om hur denna bloggen skall fungera.

Jag tar och börjar med det sistnämnda.
Jag älskar indiespel, de är enkla, nyskapande och ibland helt meningslösa. De har även inget stort miljondollar företag bakom sig, det negativa är att utvecklarna inte har samma budget men det positiva och viktigaste är att de ej har någon press på sig.
Det finns ingen som säger åt en indieutvecklare att nu måste du göra ett sådant här spel med dessa kriterier och spelet måste vara klart innan julsäsongen. Utvecklarna får all den tid de behöver och även jag kan tycka att de kan ta väldigt god tid på sig, men i slutändad får vi roliga och annorlunda spel som i 9 utav 10 fall inte ens skulle passera idéstadiet i en kommersiell utvecklarstudio.
Därför startar jag denna bloggen så att alla kan få ta del utav dessa underbara små mästerverk.
Från och med april månad kommer jag att tipsa om de senaste indiespelen, när månaden är över sammanställer jag en Topp 5 lista med månadens bästa indiespel. Beroende på hur många spel som släppts under månaden kommer listans längd att variera, men som längst blir det Topp 5.
Eftersom det är sju dagar kvar till april kommer jag istället ägna dessa dagar åt att tipsa om mina favoriter som släppts genom tiderna.
Och jag börjar redan idag att berätta om min absoluta favorit, Every Extend.

Jaha, men Quicken då? De bögiga rosa kuberna! Har du glömt det!?


Nej, sjävklart inte! Det har ju med detta att göra. :)

Every Extend




Ett pusselspel gjort utav OMEGA där det går ut på att spränga sig själv för att skapa kedjereaktioner.
Du är en liten orange farkost som kan göra två saker, åka omkring på skärmen och spränga sig själv.
Det flyger fiender mot dig och dessa sprängs utav din explosion, deras explosioner kan spränga andra fiender som kan spränga mer fiender. Desto större kedjereaktion, desto mer poäng. Kruxet är det att det dyker inte upp särskilt mycket fiender, det är tidsbegränsat och du kan inte spränga dig själv i all oändlighet. För att få fram mer fiender måste man spränga de rosa varianterna, Quickens! Sa ju att jag inte glömt bort det!
De gör att det skapas mer fiender och de flyger förbi snabbare också. För att kunna spränga dig själv oftare måste du nå upp till en viss poängsumma som då ger dig extraliv. Poäng får man genom att skapa kedjereaktioner och även genom att plocka upp de gröna kuberna vissa fiender lämnar efter sig. När tidsräknaren når en viss tid dyker en boss upp och man besegrar honom med samma princip.
Ett enkelt koncept som är väldigt beroendeframkallande, man kan sitta i timmar och jaga poäng och upptäcka hemligheter som ger ännu mer poäng.

Format: PC, Nintendo DS

PC
NDS

Hemsida: http://nagoya.cool.ne.jp/o_mega/product/e2.html


Så där ja!
Då var det avklarat, imorgon kommer det fler spel. Ett utav dem sägs vara utvecklat utav en endaste person på endast två veckor. Spännade!

Kommentera

Publiceras ej