I en flashig helikopter

0kommentarer

Idag är det kungdavid som skall berätta om sina indiefavoriter. Han bjuder till och med på sång (ett stycke i alla fall) och en egenkomponerad bild!


I en flashig helikopter ska jag flyga hem till dej

I en flashig helikopter, ja då flyger jag till dej varje dag
I en flashig helikopter hela vägen hem till dej
I en flashig helikopter, ja då flyger jag genom grottorna till dej


http://www.helicopter-game.org

Om du skulle nå slutet av tunneln, och blir bländat av något starkt ljus... då är det med stor sannolikhet enknappsspelens nya frälsare Canabalt som står där och glänser. "Helicopter Game" må i skenet av det spelet framstå som både utdaterat och hopplöst otrendigt. Ljudeffekterna är burkiga och störande, scrollningen är hackig och klumpig. Men av någon anledning är det ändå ett av de ytterst ytterst få flashspel jag regelbundet återvänt till under flera år.

 

Ja, jag vet, jag är en osofistikerad indiegamer som faller för det mest mainstreamiga i den breda huvudfåran. Men samtidigt, om man skrapar lite i flodbädden hittar man små guldklimpar av smart speldesign. Kärnan i spelet är att man för varje hinder tvingas att välja om man vill flyga under eller över. Detta skapar en nerv, spänning och dynamik som många liknande spel saknar.

 




Tack kungdavid för ditt bidrag!

Jag hoppas ni haft en trevlig helg! Imorgon kommer det återigen bli ett jättesent bidrag iom att jag jobbar hela dagen. Ses då!

Kommentera

Publiceras ej