Idag är sista dagen i mitt lilla "all time favourites"-bloggande.

Det blir webbaserade spel idag och det innebär att ni kan spela det oavsett operativsystem.

Bloody Fun Day




Ett gulligt och beroendeframkallande pusselspel, utvecklat av Urbansquall.
Du spelar som döden och skall ha ihjäl grupper av "cuties".
För varje steg du tar förlorar du ett liv och gräset ruttnar där du stod. Det innebär att du ej kan gå tillbaks samma väg du kom. Den cutien du har ihjäl försvinner och de övriga i gruppen blir förvandlade till ägg. Dessa skall du ej göra sönder förutom guldäggen som dyker upp om du har ihjäl en grupp som består utav minst 10 cuties.
Men efter ett antal rundor kläcks dessa äggen och gräset blir grönt igen så att du kan ta dig runt på spelplanen. Men det tar längre tid för dem att kläckas desto längre in i spelet man kommer.
Du har även ett gäng power-ups som fylls på i takt med att du har ihjäl cuties. Varje power-up kräver ett visst antal cuties och en specifik färg. Det är endast de röda som ger dig liv och därför saknas det power-ups för den färgen.
Ett perfekt tidsfördriv och ett typiskt "bara en gång till"-spel.

http://www.kongregate.com/games/urbansquall/bloody-fun-day

Don't Look Back




Utvecklat av Terry Cavanagh.
Detta är också ett spel som man ej kan berätta något om utan att spoila.
Det har en intressant story och är ej särskillt långt.
Men det är ett plattformsspel och har en hel del svåra partier, spelet är dock förlåtande och låter dig börja om i samma ruta som du dog i.
Ett mörkt spel med en säregen grafisk stil som jag tycker alla bör prova.

http://www.kongregate.com/games/TerryCavanagh/dont-look-back

Då var den här månaden över och jag har lagt upp mina indiefavoriter!
Ingen stoltserande avslutning direkt, men då kanske det hade tolkats som om jag skulle sluta blogga. Och blogga skall jag fortsätta att göra!
Men nu blir det som jag nämnt tidigare en nyhetsblogg för indiespel där jag lägger upp info på kommande spel jag finner intressanta och självklart releaser. I slutet utav varje månad lägger jag ihop en lista på de fem bästa spelsläppen.

Jag hoppas ni fortsätter att följa bloggen eftersom april ser ut att bli en riktigt spännande månad för indiescenen!
(och det blir inget aprilskämt från mig imorgon, nej)
Då är det bara idag och imorgon kvar. Det blir som en slags slutspurt från och med idag.

Eversion



Taget ur spelets readme-fil:
"sounds - possibly musical - heard in the night from other worlds or realms of being."
commonplace book - h. p. lovecraft

Gjort utav Zaratustra Productions.
Detta spelet är svårt att beskriva utan att spoila, ladda ned det och spela helt enkelt.
Luras inte utav dess gulliga yttre.

Format: PC

PC

Hemsida: http://zarat.us/tra/

TETROID 2012





Programmerat utav Carsten Waechter, men jag vill påstå att det är utvecklat utav alla artister som är med i spelet.
Detta är en Tetrisklon och reklam för de 20 artisterna vars musik är med och påverkar spelet.
Tetris behöver jag ej förklara för någon men just detta är väldigt speciellt.
Musiken är experimentel och det finns två genrer att välja mellan om man så vill. Ambient och rytmisk.
Varje låt skapar ett eget tema med individuella ljud när du tar bort block, roterar dem, sätter dem på plats osv.
Den visuella stilen är speciell och det blinkar en hel del. En liten varning bör nog ges för dem som är känsliga.
En mätare till höger fylls sakta på för varje block du förstör och vid vissa tillfällen spelar du plötsligt Breakout/Arkanoid och när den är full spelar du Mr Driller.
Den mörka musiken och den grafiska stilen skapar en speciell stämmning, när jag provade detta för första gången satt jag i mitt sovrum i Kroatien. Januari 2009, -15 utomhus och jag har influensa, det gjorde att hela upplevelsen blev förstärkt to the max! :D
Detta skall spelas i ett nedsläckt rum med volymen på max. Men man får absolut inte se detta som en seriös Tetrisutmanare, då faller det pladask. Detta är ett experiment och ett sätt för ett gäng begåvade musiker att nå fram med sin musik.

Format: PC

PC För guds skull, tanka inte Low Quality-versionen. Ni förstör upplevelsen totalt då musiken är grovt komprimerad i den versionen.

Hemsida: http://www.entity.be/entity/releases/release40.htm

Legend of Princess



Utvecklat av Joakim Sandberg.
Detta är Legend of Zelda om det vart ett arkadspel. Ett snabbt sidscrollande hack n' slash fyllt med awesomeness!
Joakim har endast gjort ett (välfyllt) palats som är värt att spelas om fler gånger då det finns platser som endast kan nås med olika tillbehör. Dessa väljer du i början och har dem genom hela spelet.
Allt finns med här, pussellösning, roliga strider och bossar!
Spelet har en underbar grafik och ett kul gameplay. Förhoppningsvis gör Joakim ett fullängdsspel baserat på dennna spelmotorn. (Självklart hade det vart kul med ett Zelda men jag tror inte Nintendo skulle bli speciellt glada)
Get it now!

Format: PC

PC

Hemsida: http://www.konjak.org/

Imorgon blir alltså sista dagen med indiefavoriter. Webbaserade spel är det som då står på menyn.
Ny dag, nya favoriter.

Som jag nämnde igår är dagens spel inte gratis, men låt det inte avskräcka er då de är båda helt fantastiska spel och väldigt billiga.

Braid




Braid är utvecklat av Jonathan Blow.
Du spelar som Tim, en man på jakt efter sin prinsessa.
Det första man slås utav när man ser bilder på spelet är den vackra grafiken. Det ser ut som om man spelar ett spel inne i en tavla. Men det som verkligen får Braid att sticka ut är dess gameplay. Vid en första anblick ser det ut som ett typiskt plattformsspel där du skall ta dig från punkt A till B. Men Tim har möjligheten att manipulera tiden!
Spelet består utav ett få antal världar men varje värld har sitt eget tema och sätt tiden påverkas på.
Man samlar pusselbitar för att till slut bilda en tavla i slutet av varje värld och det är här pusselelementen kommer in.
Genom att manipulera tiden och anpassa sig efter varje världs regler skall man samla ihop alla bitar som visar sig vara enklare sagt än gjort.
Spelet finns än så länge endast till Xbox Live Arcade men skall släppas till PC den 10 april.
Priset för det på XLA är 1200 MS Points vilket blir 135 kronor.
PC-versionen har nyligen fått en prissänkning och det nuvarande priset är 15 USD, ca 125 kronor.
Har ni en Xbox 360, gå in på Games Marketplace och köp nu! Annars så förbokar ni spelet på ett utav dessa ställena: Steam, Greenhouse, Impulse och GamersGate.

Format: Xbox 360, PC

Hemsida: http://braid-game.com/

World of Goo



World of Goo är utvecklat utav 2D Boy och är baserat på ett utav Kyle Gablers tidigare projekt, Tower of Goo.
Det är ett fysikbaserat pusselspel där du skall länka samman bollar av gegga så att de når fram till en dammsugarliknande apparat som samlar in geggabollarna som ej använts.
När du påbörjar en nivå har du ett antal bollar till användning och även ett krav på hur många utav dessa som skall nå "dammsugaren". Problemet är att när du väl länkar samman dem så förblir bollarna en länk, så det gäller att bygga ett torn eller en bro med så få geggabollar som möjligt.
Längre in i spelet stöter du på bollar med andra egenskaper, tex de gröna som kan länkas samman och av i all oändlighet eller de röda ballong-geggabollarna som kan fungera som stöd när bron börjar bli för tung.
Spelet har en skön och egen grafisk stil som är tydlig, vilket är mycket viktigt i denna typen av spel.
Spelet har över 40 nivåer som garanterat håller dig sysselsatt då nivåerna är mycket bra designade och kan kräva en hel del försök tills man kommer på hur man skall göra.
Spelet finns till PC, MAC och Wii. Priset på alla versionerna ligger runt 150-170 kr (1500 Wii Points).
Den största skillnaden är att Wii har co-op med "pick up n' play" vilket innebär att vem som helst kan ta en Wiimote och börja spela med dig. PC/MAC versionen saknar dock detta och har istället online leaderboards. I övrigt är det exakt samma spel.

Format: PC, MAC, Wii

PC och MAC

Wii: Gå in på WiiWare i din Wii, priset är 1500 Wii Points.

Hemsida: http://2dboy.com


Nu börjar det närma sig sitt slut och därför kommer jag öka takten de två sista dagarna genom att länka till ett större antal spel.
Woooh, jag hann i tid! Dagens spel då.

Karoshi



Ett pusselspel med en stor dos utav humor, gjort utav Jesse Venbrux.
Spelets mål, döda dig själv.
Karoshi betyder "att dö utav utbrändhet" på japanska.
Man får då anta att man är en anställd som är utbränd och vill ta livet av sig själv.
Det finns ett stort gäng med nivåer där ditt ensa mål är att ta livet av dig själv. Det kan innebära att du skall ställa dig under en fallande låda eller bli skjuten. Det är dock enklare sagt än gjort eftersom banornas design hela tiden gör det svårare för dig och du måste komma på en lösning att avsluta ditt lidande.
Ett sjysst och roligt pusselspel som har ett antal uppföljare. Kolla in dem allihop.

Format: PC

PC

Hemsida: http://www.venbrux.com/

Lyle in Cube Sector



Ett plattformsspel i samma utforskaranda som Metroid, gjort utav Bogosoft.
Din katt har blivit kidnappad, rädda den!
Detta är storyn till detta sköna spel med den underbara 8-bits inspirerade grafiken och musiken.
Det har en grymt skön design och dess svårighetsgrad är typisk den som var under slutet av 80-talet.
Som tidigare nämnt handlar det om att hitta sin katt vilket leder till en hel del utforskande a la Metroid.
Tanka och njut, ett utav de bättre indiespelen som finns att få tag på!

Format: PC

PC

Hemsida: http://www.sitesled.com/members/bogo/lyle.html


Imorgon kommer det spel man måste betala för, men oroa er ej. Det är ifrån utvecklare väl värda varenda öre.
Då var det dags för dagens spel!
Som jag nämnde igår blir det två spel ifrån samma serie och utvecklare.

Knytt



Knytt är utvecklat av Nifflas som nu arbetar hos Nicalis, det är gänget som står för portningen utav Cave Story till Wii.
Man spelar som en liten varelse, en knytt. Man blir bortförd utav en rymdvarelse och kraschar på en okänd planet.
Ens uppgift blir att samla ihop alla delar till rymdskeppet så att man kan flyga iväg igen.
Ett väldigt lugnt och simpelt spel med en fantastisk atmosfär. Fokusen ligger på att utforska och upptäcka nya platser, som ett slags Metroid fast utan vapen.
Grafiken är enkel och vacker och musiken är stämmningsfull och passar varje område utmärkt.
Detta skall spelas i ett nedsläckt rum med hörlurar för bästa mysfaktor.

Format: PC

PC

Hemsida: http://nifflas.ni2.se/

Knytt Stories



Detta är ingen uppföljare till Knytt utan en vidareutveckling utav konceptet.
Även detta är utvecklat utav Nifflas.
Det är samma koncept, utforska vackra, mystiska platser med stämmningsfull musik i bakgrunden. Men skillnaden här är att det är olika historier som berättas och det finns stöd för att skapa egna banor och berättelser. Andras verk går lätt att hämta ifrån hemsidan eller fansiter där folk lägger upp sina banor.

Format: PC

PC

Hemsida: http://nifflas.ni2.se/

Hmmm, den här kom upp ganska sent ändå. Imorgon lovar jag att vara klar innan 18:00!
Då kommer det bli härliga chiptunes och skön 8-bits grafik!

God natt!
En liten update innan jag lägger upp dagens old timers.

En ny trailer har dykt upp på Touch My Pixels nya projekt, Scarygirl.
Grafiken ser helt underbar ut och gameplayet är en mix utav lite allt möjligt.
Plattformsspel, Elasto Mania och fighting skymtar jag i trailern.

Det handlar om den lilla flickan Scarygirl som är på jakt efter mannen som ger henne mardrömmar.
Spelet släpps nästa månad och kommer vara helt gratis att spela online.



Hemsida: Scarygirl
Oj, detta inlägget blev grymt försenat.

Men här är det i alla fall, i sista sekund.

De två spelen jag tänkt tipsa om idag är:

Cave Story



Cave Story, eller Doukutsu Monogatari, är gjort utav Studio Pixel. Det släpptes den 20 december 2004 och fick en översättning utav Aeon Genesis den 30 januari 2005.
Du spelar som en pojke som har fått minnesförlust och du skall ta dig ut ur grottan du börjar i.
Spelets gameplay är en blandning utav Metroid och de moderna Castlevania-spelen (Symphony of the Night och framåt).
För att vara gjort utav en person är det väldigt välgjort och det är runt 5 timmar långt.
Det ryktades om att han gjorde hela spelet på 2 veckor, men det är en myt då det tog honom fem år.
Ladda ned och njut, detta är ett utav de bästa spelen som finns att hitta och inom en snar framtid dyker det även upp till Wii Ware med en officiell översättning och uppdaterad grafik.

Format: PC, OSX, PSP, Xbox

Länk till alla format.

Hemsida: http://hp.vector.co.jp/authors/VA022293/

A7Xpg



Gjort utav Kenta Cho aka ABA Games.
Man kan beskriva det som ett slags Pac-Man. Du styr ett skepp och samlar guld.
Ditt skepp har möjligheten att få en boost som varar i 1,5 sekunder. Meningen är den att du skall ha så hög hastighet som möjligt när du plockar upp guld eftersom ju högre hastighet du har desto mer poäng.
Du har en liten mätare till höger som fylls på, samma princip gäller här. Desto högre hastighet desto fortare fylls den på.
När den är full så blir du odödlig och kan då äta dina motståndare och även här gäller det att ha hög hastighet.
Grafiken är härlig och enkel, starka neonfärger och sköna partikelleffekter. Varje "värld" har ett eget tema och sin egna musik som passar perfekt.
Ett enkelt och beroendeframkallande spel som har en tendens att få en att tappa tidsuppfattningen.

Format: PC

PC

Hemsida: http://www.asahi-net.or.jp/~cs8k-cyu/windows/a7xpg_e.html

Detta var dagens spel om än lite sent. Men bättre sent än aldrig säger man ju.
Imorgon kommer det fler spel, denna gången blir det ifrån samma spelserie och förhoppningsvis lägger jag upp det i rimlig tid.

God natt!
Innan jag färdigställer den första gruppen med awesome Indiespel of the past måste jag lägga upp trailern till ett spel som ser ut att bli helt fantastiskt.

Fez!



Finns inte mycket mer info om det än det man får se i trailern.
Format och specifikt datum är fortfarande okänt.
Håll koll här och på Polytrons hemsida för mer info.
Nu tänker säkert folk, Quicken? och Whats up med de rosa kuberna?
Detta inlägget kommer ta upp det och även lite mer ingående detaljer om hur denna bloggen skall fungera.

Jag tar och börjar med det sistnämnda.
Jag älskar indiespel, de är enkla, nyskapande och ibland helt meningslösa. De har även inget stort miljondollar företag bakom sig, det negativa är att utvecklarna inte har samma budget men det positiva och viktigaste är att de ej har någon press på sig.
Det finns ingen som säger åt en indieutvecklare att nu måste du göra ett sådant här spel med dessa kriterier och spelet måste vara klart innan julsäsongen. Utvecklarna får all den tid de behöver och även jag kan tycka att de kan ta väldigt god tid på sig, men i slutändad får vi roliga och annorlunda spel som i 9 utav 10 fall inte ens skulle passera idéstadiet i en kommersiell utvecklarstudio.
Därför startar jag denna bloggen så att alla kan få ta del utav dessa underbara små mästerverk.
Från och med april månad kommer jag att tipsa om de senaste indiespelen, när månaden är över sammanställer jag en Topp 5 lista med månadens bästa indiespel. Beroende på hur många spel som släppts under månaden kommer listans längd att variera, men som längst blir det Topp 5.
Eftersom det är sju dagar kvar till april kommer jag istället ägna dessa dagar åt att tipsa om mina favoriter som släppts genom tiderna.
Och jag börjar redan idag att berätta om min absoluta favorit, Every Extend.

Jaha, men Quicken då? De bögiga rosa kuberna! Har du glömt det!?


Nej, sjävklart inte! Det har ju med detta att göra. :)

Every Extend




Ett pusselspel gjort utav OMEGA där det går ut på att spränga sig själv för att skapa kedjereaktioner.
Du är en liten orange farkost som kan göra två saker, åka omkring på skärmen och spränga sig själv.
Det flyger fiender mot dig och dessa sprängs utav din explosion, deras explosioner kan spränga andra fiender som kan spränga mer fiender. Desto större kedjereaktion, desto mer poäng. Kruxet är det att det dyker inte upp särskilt mycket fiender, det är tidsbegränsat och du kan inte spränga dig själv i all oändlighet. För att få fram mer fiender måste man spränga de rosa varianterna, Quickens! Sa ju att jag inte glömt bort det!
De gör att det skapas mer fiender och de flyger förbi snabbare också. För att kunna spränga dig själv oftare måste du nå upp till en viss poängsumma som då ger dig extraliv. Poäng får man genom att skapa kedjereaktioner och även genom att plocka upp de gröna kuberna vissa fiender lämnar efter sig. När tidsräknaren når en viss tid dyker en boss upp och man besegrar honom med samma princip.
Ett enkelt koncept som är väldigt beroendeframkallande, man kan sitta i timmar och jaga poäng och upptäcka hemligheter som ger ännu mer poäng.

Format: PC, Nintendo DS

PC
NDS

Hemsida: http://nagoya.cool.ne.jp/o_mega/product/e2.html


Så där ja!
Då var det avklarat, imorgon kommer det fler spel. Ett utav dem sägs vara utvecklat utav en endaste person på endast två veckor. Spännade!
Då hakar även jag på trenden att blogga.
Den större delen utav bloggen skall handla om indiespel men även andra spelrelaterade inlägg kommer säkerligen dyka upp.

Jag inviger bloggen med en feeet musikvideo som innehåller klipp ifrån två olika reklamfilmer för Zelda.